Sidor

torsdag 9 maj 2013

Att korrekturläsa bilderböcker

Jag har upptäckt att det finns ett väldigt bra sätt att få hjälp med korrekturläsningen av min bilderbok. Efterhand som jag är ganska nöjd med uppslagen placerar jag ut dem på vita papper på golvet. Det hjälper mig att få en bra översikt. Men det har också gjort att jag får mer hjälp. Ganska ofta sitter Linnea där och tittar på bilderna och läser. Jag är fascinerad över att hon kan sitta där så länge och studera både bilderna och texten. Ibland kommer hon med små frågor – både utifrån hur ett barn tänker och utifrån vad hon har hört att är viktigt i korrektur ("mamma är inte det där en upprepning?") – som är värda att fundera över.

Men idag arbetar jag varken med bilderboken eller Resan till Kungens rike. Idag är det Kristi himmelfärdsdag och vi njuter av att alla är lediga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar