Sidor

torsdag 26 mars 2015

veckorna efter releasen

Hej!

Nu undrar ni väl vart jag har blivit av? Här kommer ett långt inlägg som kompensation för att jag inte har hört av mig på länge. ; )

Efter releasen arbetade jag en vecka med slutarbetet med bilderna till Lilla jag går till Gud

Veckan efter det spurtade jag igång med bilderna till den andra Egil-boken som beräknas komma innan jul. Den boken heter Egil, morfar och Guds himmel, och handlar om att Egil saknar sin morfar som har flyttat till himlen. Egil skulle vilja träffa honom igen. Efter en veckas intensivt arbete med de bilderna fick jag väldigt ont i mina ögon, och var tvungen att pausa från det. Mina ögon är fortfarande inte bra så jag fortsätter att pausa. Det är just arbetet med bilder på dataskärmen som är jobbigt för ögonen, särskilt när jag jobbar flera timmar i streck. Jag kom igång bra med den boken och är nöjd med skisserna och bilderna. Här är en bild på råttorna som åker skidor från taket:





Nu har jag istället försökt komma igång med att göra bilder till min tredje bok i Sagans värld. Planen är att den ska komma ut i september, precis som de andra båda böckerna har gjort. Det innebär att jag kommer att ha fullt upp med bilder och omslag till den boken nu fram till sommaren. Och så borde jag ju komma fram till vad den ska heta! Det här är typiskt mig. Titeln kommer sist. Den här boken handlar om Hahi, pojken som växte upp hos pessimistfolket under marken. (Det folket kan ni också läsa om i Var inte rädd.) Den utspelar sig parallellt med de andra båda böckerna. De tre böckerna kan läsas i valfri ordning. Läser man om Hahi så vill man nog läsa om Torva sen. Och när man har läst om Torva vill man nog läsa om Tistella och när man har läst om Tistella så vill man förstås läsa om Hahi...  ; ) Och när man har läst om Hahi vill man nog gärna veta lite mer om Julfolket. Men då får man vänta ett tag.

Jag hade tänkt få min bok om Julfolket färdig också till i höst – texten är ganska färdig – men har nu valt att vänta med den och planerar att ge ut den hösten 2016 för att få ett lite lugnare tempo. Jag vill vara helhjärtad i det jag gör och kände att jag höll på att bli alldeles stressad av alla olika projekt.

Och, den stora nyheten: Nu i veckan har Lilla jag går till Gud skickats till tryckning! Det blir release i slutet av april. Hur vi ska fira det vet jag fortfarande inte. Här visar jag ett uppslag ur den boken! Som ni ser så har jag använt en annan teknik än i Egil. Här är det akvarellfärg, men på till himlen har jag använt pastellkritor. Det är en ovanlig kombination. Till sist har jag kompletterat med väg och bokstäver på photoshop.


Nu kommer jag att pausa lite från bokarbetet eftersom jag ska medverka i påskvandringar nästa vecka. Jag ska vara Maria Magdalena. Det är en rolig roll som jag har spelat flera gånger. Maria är så glad när hon kommer från den tomma graven på påskdagens morgon! 

Jag önskar er en fin påskvecka! Kom ihåg vad vi firar: "Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv." 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar