Sidor

söndag 6 mars 2016

Jesus lider med de som lider

"Gläd er med dem som gläder sig och gråt med de som gråter",
står det i Romarbrevet 12 i Bibeln.

Jag har alltid undvikit att måla Jesus, för jag vet inte hur han ser ut och jag har liksom inte velat ge en felaktig bild av honom. Men en gång har jag ändå försökt. En vän till mig påminde mig i fredags om en stor tavla som står i min ateljé i källaren. Hon kunde inte sluta tänka på den tavlan och hon har förut sagt att hon tycker om den. Det är den största tavla jag har gjort och jag minns hur jag älskade att ta så stora penseldrag. Min vision var att måla Jesus som en av de fattiga. En av de som lider. För det är inte bara så att han älskar de som lider. Han är en av dem. Men tavlan blev inte färdig. Jag kanske målar vidare på den någon gång. Fast jag är lite rädd att förstöra den.
Jag har inte visat bilder från min ateljé i källaren förut. Från början satt jag här och målade men nu är det bara tavelförvaring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar