Sidor

onsdag 4 december 2013

Orkidé

Hej igen! Det gick ganska bra på julskyltningen. Jag träffade en del vänner som jag inte har träffat på väldigt länge : ). Idag har jag målat en orkidé. Uppgiften på målarkursen var att först prova en massa olika tekniker och sedan tillämpa någon av dem på en blomster-målning. Det som då är typiskt mig är att utmana mig själv med att använda så många tekniker som möjligt på en och samma bild ; ). Så här har jag först maskerat blomman och även stänkt lite maskeringsvätska (de vita prickarna i bakgrunden), jag har gnidit in lite av bakgrunden med en ljusstump, målat vått i vått och strött på salt (det ger stjärnliknande effekter). Sedan har jag rispat med en kniv (de smala strecken), skvätt färg med en tandborste och stöpplat med en natursvamp. Det var bakgrunden. Blommorna målade jag mer "som vanligt"! Men på luftroten längst ner har jag använt sandpapper för att få fram den vita glansen. Det var väldigt roligt även om jag hade ont i axlarna när jag var färdig. Tyvärr blev bilden lite suddig i kanterna när jag skulle ha in den i datorn... 

2 kommentarer:

  1. Du är verkligen duktig. Jag blir så glad när jag ser dina bilder. Spännande med alla olika tekniker du använt!<3

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad bra att du blir glad av dem! : ) Kram Anna. <3

    SvaraRadera