Sidor

torsdag 20 mars 2014

Att illustrera en bilderbok 1

Det här är helt nytt för mig! Det som gäller nu är att omslagsbilden ska vara färdig om några veckor. Jag har gjort en skiss som vi har bestämt oss att utgå ifrån. Jag har inte drömt så mycket om att illustrera böcker åt andra, men märker genast att det är väldigt roligt. En fördel är att idéerna kommer från två håll, både från mig och från författaren. Det blir ju fler idéer på det viset! Dessutom har jag hela tiden någon att bolla med. För att arbeta med omslagsbilden behöver förstås de olika karaktärernas utseenden vara bestämda. Vi är ganska klara med det nu, för jag kunde inte låta bli att börja skissa en vecka innan jag visste säkert att jag skulle få uppdraget. 

När jag var fyra och fem år, och kanske de flesta åren när jag var barn, så ritade och skrev jag hela dagarna. Mamma försökte få mig att gå ut, och visst var jag ute och hjälpte pappa mata kalvarna ibland, men mest satt jag ändå vid vårt tv-bord och ritade och skrev, ritade och skrev... 

Precis som nu. : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar