Sidor

lördag 5 mars 2016

Ett fototips från en nybörjare!

Stigen längs Lagan. Ganska vacker
färgskala tycker jag!
I vår familj fotograferar alla utom jag. Därför har jag inte brytt mig om att fotografera alls under en väldig massa år, för det finns ju så många andra som kan fota åt mig. Någon enstaka gång har jag ändå försökt. En gång tog jag med vår systemkamera till skolavslutningen. Det var proppfullt i kyrkan. Mitt i den fina nästan-sommarlovs-atmosfären tryckte jag på knappen för att ta ett foto. Jag var inte insatt i hur kameran fungerade så jag hade ingen aning om att självutlösaren var på. Pip-pip-pip-pip-pip lät kameran högt och tydligt i 30 väldigt långa sekunder. Och sedan ett högljutt "klick". Sedan dess har jag väldigt noga undvikit att använda den.

Men nu har jag plötsligt kommit på att det är roligt att fotografera. Fast än så länge håller jag mig till att fota med mobilen. Jag tycker nämligen att det är väldigt praktiskt att den får plats i fickan. I kväll tog jag en promenad på stigen längs Lagan här i Laholm. Jag fotade trädgrenar för jag tycker att det är roligt att se hur väldigt olika form grenar har på olika sorters träd. De bilderna visar jag kanske en annan dag. Men jag såg också några fina grässtrån. Nu ska jag visa er hur stor skillnad det gör hur man tar ett kort.


Jag fick syn på ett vackert strå.  Men det syns
inte så väl mot bakgrunden.
Så jag fick böja på knäna och ta fotot nerifrån
marken. Så här! Tänk vad bakgrunden gör stor
skillnad! Och gråa moln är faktiskt fina... ; ) 
: ) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar