Sidor

onsdag 20 november 2013

Bok nr 2

Igår skrev jag sista raden! Nu ska jag gå igenom texten en massa gånger och arbeta igenom den tills jag är riktigt nöjd. Det kan ta några månader. Jag ska också göra illustrationer och omslag. Ännu några månader. Tidigast nästa höst kan boken komma ut. Men det var en speciell känsla att skriva slutet i min andra bok! Riktigt nöjd blev jag med de sista raderna... : ) Egentligen skulle vi ha ätit tårta, men jag städade hellre skrivbordet än att baka. Det behövdes verkligen. Nu håller jag på att gå igenom alla anteckningar och så har jag gjort en lång lista med saker jag ska kolla i texten. Samtidigt antecknar jag mina idéer till en tredje bok. För när jag skriver en berättelse får jag idéer till nästa... Det är själva skrivandet som är roligast tycker jag så jag ser fram emot att börja på den.

Jag har inte berättat så mycket här om boken jag skriver. Den handlar om flickan som Torva lämnar på molnet i den första boken. Hon bor i Meristernas land, där alla hela tiden vill ha mer saker. Det är bara det att hon inte känner sig glad trots alla fina saker hon har. Det är något annat hon längtar efter. Och så har hon dåligt samvete för att hon tog koftan av Torva för längesedan. Hon ger sig av till Sagans värld för att göra något åt detta.

Titeln är inte bestämd ännu. Jag har inte ens någon idé till den. Kapitelrubrikerna har jag inte heller tänkt ut. Men första utkastet av texten är alltså färdigt. Så länge jag har en idé till en bok till så är det roligt att skriva ut den jag håller på med. Annars skulle det vara tomt att inte få skriva.

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Förstår att du haft den mycket i dina tankar först!
    Jag ser fram emot en fortsättning men förstår att det är
    en del viktiga uppgifter kvar. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, i stora drag har jag haft den här berättelsen i huvudet (och hjärtat) ganska länge. Men jag ville inte skriva den förrän jag visste att den första boken blev utgiven.

    SvaraRadera
  3. Det är härligt när idéerna flödar och det blir något utav dem med. :-) Ska bli så spännande att läsa om Tistella och jag blir förstås nyfiken på vad den tredje boken kommer att handla om. :-) Kram!

    SvaraRadera