Sidor

måndag 20 mars 2017

Omslaget till min nya bok, steg för steg

I september planerar vi (Pärlan Förlag och jag) att ge ut den fjärde boken i serien om Sagans värld. Boken om julfolket. (Julfolket har du kanske redan stött på i boken En annorlunda pusselbit.) Den här boken har 24 kapitel, så om man vill kan man läsa ett kapitel om dagen i advent. På senaste tiden har jag arbetat med omslagsbilden. Den behöver vara färdig redan i vår, innan texten är helt färdig, för att vi ska kunna skicka ut bilder på hur boken ska se ut till t ex olika bokhandlar. 


Här är min första skiss. Den är slarvig men viktig! Här kom jag fram till ungefär hur omslaget skulle se ut, och jag skickade den här skissen till förlaget för att få klartecken för att jobba vidare med den här idén.


Och här är en finare skiss/teckning. 
Den överförde jag sedan till ett akvarellpapper med hjälp av ett ljusbord.




Att färglägga är det roligaste momentet. Jag tycker mycket om akvarellfärger.



Sedan var det dags att scanna in bilden och "städa upp" den på photoshop. 
Det går att rätta till små missar och ta bort "skräp" som kommit med i bakgrunden.




Och så gjorde jag bakgrunden och klippte ihop det på photoshop. Allra sist skulle jag och förlaget bestämma färg på mitt namn och förlagets logga. Det inte riktigt säkert att det blir som på bilden. Baksidan till boken är inte färdig. Nu behöver jag använda resten av våren till att arbeta vidare med texten. Jag brukar läsa manuset många gånger innan jag är nöjd.



Snart är det fyra böcker i serien! Den nya boken blir lite annorlunda. Men de hör ändå ihop. Hahi som är huvudpersonen i En annorlunda pusselbit växer upp under marken hos ett folk som heter pessimisterna. När han ger sig av därifrån stöter han ihop med Julfolket. Han ställer en fråga till Julfolket
 som en frågvis pottisflicka har svårt att glömma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar