Sidor

torsdag 18 augusti 2016

Att vara liten men ändå stark

Nu har barnen börjat skolan, och då börjar också min vardag med mina olika bokprojekt. I sommar jag har periodvis känt mig väldigt liten, och att jag inte har så mycket att komma med. Då har jag ibland tänkt att jag kanske inte borde skriva fler böcker. Men i Bibeln står det om och om igen att det inte är vi själva som ska vara starka utan att vi får hämta styrkan hos Gud. Det är så jag hittills har tänkt och även nu känner jag en underbar glädje och vila när jag tänker på det. Så jag fortsätter att vara lilla jag, så får Gud ge kraften. 

Den här tavlan målade jag för en del år sedan utifrån en vers i Bibeln som jag tycker mycket om.
Jag ville förmedla något av styrkan som finns att hämta hos Gud:


"Andra förlitar sig på vagnar och hästar, men vi berömmer oss av Herrens, vår Guds, namn." Ps 20:8 

Den här sången har styrkt mig under de senaste veckorna. Särskilt raden: 
"I min svaghet visar du för mig, att styrkan som jag har kommer ifrån Dig." Lyssna och njut! 


Jag brukar läsa en liten andaktsbok (som man kan prenumerera på helt gratis och som också finns på nätet) som heter Vårt dagliga bröd

Idag utgick den från en vers som jag inte förut har lagt märke till, men som handlade om precis det här:

"...men Juda barn var starka, ty de stödde sig på Herren, sina fäders Gud." 2 Krön 13:18

Jag tog till mig den versen och bytte genast ut "Juda barn" mot mitt eget namn. : )
Det kvittar egentligen hur små och svaga vi är om vi hämtar styrkan hos Gud, för det finns ingen som är starkare än Han.

Jag skulle kunna nämna fler verser på det här temat. Men det får vi ta en annan dag. Om du kommer att tänka på någon speciell vers eller ett speciellt sammanhang i Bibeln så kan du ju skriva det i kommentarsfältet!

Så här står det i Matteusevangeliet 6:33:

"Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också."

Det finns verkligen många underbara löften i Bibeln! Och min erfarenhet är att de löftena håller att lita på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar