Sidor

måndag 22 augusti 2016

"Var stilla och vet att jag är Gud"

Det finns en sång som går så. Jag hittar inte den på youtube, men du kan läsa texten och höra hur den går här, så kan du sen gå och nynna på den hela dagen! : ) 

I Psaltaren 46:11 står det: 

"Kom och skåda Herrens verk!
Gärningar som väcker häpnad gör han på jorden. 
Han stillar strider över hela jorden,
bågen bryter han sönder och bräcker spjutet,
vagnarna bränner han upp i eld.
"Bli stilla och besinna att jag är Gud,
upphöjd bland hednafolken, upphöjd på jorden."
Herren Sebaot är med oss, Jakobs Gud är vår borg."

Ibland glömmer jag helt bort att vara stilla. Jag kan stressa igenom en hel dag utan att komma ihåg att Gud finns där och vill ge mig sin kraft. Det är så onödigt. Jag älskar stillheten tillsammans med Gud. Det är där Han påminner mig om att Han älskar mig. Det är där jag får lämna över alla mina bekymmer till Honom. Det står i Bibeln att vi får kasta alla våra bekymmer på Honom!
(1 Petrusbrevet 5:7)

Det är inte synd om Gud när vi kastar våra bekymmer på Honom. Tvärtom så är Han ungefär som min bror. Min bror älskar att lösa krångliga problem. Om någon sätter en Rubiks kub eller ett sådant där trä-Knep & Knåp i handen på mig så tröttnar jag ganska (väldigt) snart på att försöka lösa det. Jag orkar inte ens hålla på så länge att jag blir irriterad. Då lämnar jag hellre över det här besvärliga problemet till min bror, som ler fundersamt när han ser krångleriet och sedan genast går till verket med en klurig beslutsamhet i blicken. Gud älskar att lösa problem ännu mer än min bror gör. Så jag brukar lämna över en hel massa problem till Honom.


Jag tyckte mycket om andakten igår i Vår dagliga brödLäs gärna den! Den handlar om att vi behöver varandra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar