Sidor

söndag 28 augusti 2016

Vilan i Guds hand

(En del av er som följer min blogg har märkt att jag nu finns jag på Facebook. Jag har förut valt att inte vara med där, bl a för att jag var rädd att det skulle ta för mycket uppmärksamhet från mitt skrivande när jag sitter vid datorn, men nu tog längtan att få veta hur mina gamla klasskompisar mår över. : ) På Facebook skrev jag kortfattat om min tro utifrån min tavla Vila. Jag lovade att skriva lite mer utförligt om det på bloggen.) 

Vila
Den här tavlan målade jag 2006. Tavlan föreställer min tro. Jag kan inte på ett bättre sätt beskriva min kristna tro. Under hela mitt liv, varje dag och varje stund, oavsett vad som händer, vilar jag i Guds hand.

I Bibeln står det så här:

"Men åt alla som tog emot honom (Jesus) gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." 
(Johannes evangelium 1:12)

På ett annat ställe står det: 

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren (Gud) och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 
(Romarbrevet 10:9)

Det står också om att vi behöver "omvända oss" (t ex Apostlagärningarna 2:38). Det betyder att vi behöver välja att vända oss bort från det som inte är bra och istället gå Guds väg och söka Hans vilja i våra liv. Vi behöver ta emot förlåtelse för det i våra liv som inte stämmer med Guds vilja. (Vad som är Guds vilja får vi reda på genom att läsa i Bibeln.) I bönen Fader vår ber vi "Låt din vilja ske". Jag älskar att säga de orden till Gud, för jag vet att Han är rakt igenom god och jag är helt säker (efter 36 års erfarenhet ; ) på att det bästa som kan hända i mitt liv är att Hans vilja sker.

När vi väljer att tro på Jesus (man kan helt enkelt börja med att säga "Jag vill tro på dig Jesus") så flyttar Han in hjärtat, och då kan man också känna att Hans frid finns längst inne i hjärtat. Även om många saker kan oroa oss så finns friden kvar där längst in. Det är detta jag tycker att är så underbart, och det är den friden, vilan och tilliten som tavlan föreställer.

I Psaltaren 139:5 beskrivs det så här:

Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.

I Johannes 10:28 lovar Jesus följande: 

Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand.


(Tavlan är inte till salu. Men den finns som vykort.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar